HBME 3203 PENDIDIKAN MORAL
PENGENALAN
Salah laku murid dikalangan murid sekolah rendah di akhir-akhir ini amat
membimbangkan. Pelbagai pihak terutamanya ibu bapa dan guru merasakan
permasalah ini menjadi semakin serius dan memerlukan jalan penyelesaian dengan segera. Menurut Lewis M. Beaker
( 2001 ) tingkah laku membawa maksud sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada
secara terus atau tidak, secara sedar atau tidak sedar . Ini menunjukkan
sesuatu perbuatan yang salah jika dilaksanakan akan memberikan masalah kepada
sesuatu pihak yang lain.
Menurut akhbar Berita Harian bertarikh 28 oktober 2008, kira-kira 3%
daripada 5 juta murid iaitu 10 000
orang murid sekolah rendah dan menengah terlibat di dalam masalah tingkah laku
disiplin. Pada tahun 2010 sahaja, seramai 38 927 orang murid sekolah
rendah.
Perbuatan salah laku yang dianggap tidak sesuai kepada satu tempat atau
keadaan yang berlaku. Tingkah laku
tidak normal dan terkeluar daripada nilai dan norma terdekat termasuk sekolah ( Mok Song Sang ,
2004 ). Ini adalah bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya
dipersepsi dan dialami oleh kebanyakan
orang di dalam masyarakat.
Tingkah laku bermasalah pula ditakrifkan sebagai tingkah laku yang
menggangu perjalanan hidup seseorang (Mohd.Nazar Mohamad (1990) . Terdapat
tiga jenis tingkah laku yang boleh diketagorikan iaitu masalah tingkah laku
minor, masalah tingkah laku kronik dan
masalah major.
Tingkah laku minor merupakan satu masalah yang tidak memerlukan tindakan
disiplin yang serius seperti tidak mendengar arahan guru, menggangu rakan,
tidak menyiapkan tugasan dan lain-lain aktiviti yang melibatkan gangguan dalam
pembelajaran.Manakala tingkah laku kronik melibatkan petemuan sesi kaunseling
mahupun teknik modifikasi di mana si pelaku kerap melakukan kesalahan serius
secara konsisten dan sukar berubah. Masalah major pula ialah pelaku kerap
melakukan kesalahan minor yang kerap.
Kementerian Pelajaran mendedahkan
bahawa kira-kira 76,300 atau 1.09 peratus daripada tujuh juta pelajar di negara
ini terbabit dalam pelbagai masalah disiplin (Engku Ahmad Zaki Engku
Alwi,2005).
Kemerosotan disiplin pelajar
terutamanya pelajar sekolah menengah perlu dipandang serius oleh semua pihak
agar ia tidak berlanjutan. Malah sikap terbuka sesetengah sekolah yang
mendedahkan kes salah laku pelajar mereka, perlu dipuji dan dicontohi. Jika
disorok sampai bilapun masalah ini tidak dapat diselesaikan. (Sharifah Rinah
Sh.Ismail, 2005)
Salah laku yang ditunjukkan oleh
pelajar banyak ragam, seperti datang lambat ke sekolah, ponteng kelas,
mencalarkan kereta guru, tidak memakai lencana sekolah dan tidak menghormati
guru. Semuanya melibatkan masalah disiplin yang kecil dan masih boleh
diperbaiki dan boleh dikatakan pelajar ini pelajar nakal. Masalah disiplin di
sekolah kini adalah pada tahap yang sangat membimbangkan.
Sebenarnya ibu bapa atau penjaga
sangat berperanan dalam pembentukan dan pengawalan disiplin anak-anak mereka.
Secara tidak formal, kanak-kanak menerima didikan awal di rumah dari ibu bapa.
Sebab itulah anak damit diumpamakan seperti kain yang putih bersih maka ibu
bapanyalah yang banyak mempengaruhi pembentukan keperibadiannya. Maka benarlah
kata pepatah 'kalau hendak melentur buluh biarlah dari rebungnya'. Sebenarnya
kanak-kanak lebih banyak masa bersama keluarga berbanding waktu belajar di
sekolah.
Buku Developmental Psychology
Childhood and Adolescence (1996) telah memetik huraian Patterson yang
menerangkan bahawa anak-anak yang bermasalah selalunya tinggal dalam keluarga
yang dianggapkan sebagai tempat melahirkan tingkah laku antisosial dan
menentang.
BAHAGIAN A
2.1 Kajian Kes
Kes salah laku yang terdapat di dalam persekitaran sekolah penulis iaitu SK
Seri Bintang Utara yang bertempat di Taman Shamelin Perkasa, Cheras Kuala
Lumpur adalah seperti berikut:
- Lewat hadir ke sekolah,
- Bergaduh, dan;
- Kekemasan diri,
Secara purata seramai 15-20 orang murid akan datang lewat pada setiap hari.
Menurut guru Disiplin di sekolah ini iaitu Puan Noriszura bt Ismail, masalah
salah laku yang kerap sekali berlaku ialah lewat hadir ke sekolah. Permasalahan
ini dikesan kerana persekitaran sekolah yang sibuk selain mempunyai 4 buah
sekolah di kawasan sekitar terdekat. Sekolah itu ialah SMK Seri Bintang
Selatan, SK Seri Bintang Selatan dan SMK Seri Bintang Utara selain dari sekolah
mereka.
Bagitu juga dengan
guru kaunseling yang melaksanakan sesi bimbingan dan kaunseling bagi memastikan
permasalahan ini berkurangan. Puan Norhayati biti Abdul Aziz menekankan,
permasalahan utama kes salah laku yang berlaku di sekolah ini diakibatkan oleh
sikap ibubapa yang tidak begitu perihatin terhadap pembelajaran anak-anak
mereka. Terdapat ramai diantara murid di sekolah ini tinggal di kawasan yang
agak jauh di sekitar Kuala Lumpur dan mengakibatkan masa yang banyak di ambil
untuk sampai ke sekolah.
Isu dimana murid
terpaksa bangun lebih awal disekitar jam 5 pagi untuk bersiap dan di hantar kesekolah. Tidak
hairanlah jika jarak yang jauh akan mengambil masa yang lama di jalan raya
sambil menempuh kesesakan lalu lintas. Kesesakan lalu lintas juga merupakan isu
utama juga mengakibatkan kesalahan kes ini kerap berlaku. Menurut satistik
lalulintas yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerja Raya 2011, bilangan kenderaan
yang bertambah hampir 5 juta setiap tahun menambah lagi kesesakan disekitar
jalan raya di Kuala Lumpur.
Selain itu, isu di
mana perlu melalui kawasan kondo yang laluan jalan raya sempit oleh
kereta-kereta penghuni kondo yang memenuhi bahu jalan. Gambarajah menunjukkan
permasalahan ini kerap berlaku. Laluan yang sibuk mengakibatkan masalah lalu
lintas yang amat teruk di waktu pagi. Laluan di jalan 3/91a dan 2/91a kerap
digunakan kerana ianya adalah laluan sehala di mana para ibubapa perlu
menghantar anak lebih awal dari waktu persekolahan.
Isu dimana murid
bangun lambat adalah menjadi isu utama. Keperihatinan ibubapa terhadap perasa
ini haruslah di titik beratkan.
Kenderaan
perlu melalui bulatan disekitar jalan 2/91a dan 3/91a untuk ke SK seri Bintang
Utara.
Selain itu,
masalah pergaduhan diantara rakan sekelas juga merupakan satu masalah yang
membimbangkan. Bermula dengan meminta wang, bergaduh di dalam kelas dan mengejek nama yang tidak disukai. Perlakuan
ini mendorong berlakunya pergaduhan kecil dan akhirnya mengakibatkan ibubapa.
Bagi mengatasi permasalahan ini, segala permasalahn yang dirujuk ke sekolah
perlu dinyatakan secara bertulis oleh pihak pengadu.
Sebanyak kes yang
dilaporkan dan telah dapat diselesaikan dengan baik. Menurut guru disiplin dan
kaunseling, kes salah laku ini semakin meningkat setiap hari di mana isu ini
menjadi sesuatu yang amat membimbangkan semua pihak. Ibu bapa seharusnya lebih
telus agar tidak mengambil tindakan sendiri.
2.2 Langkah
Mengatasi
Pelbagai langkah
diambil bagi mengatasi permasalahan ini daripada berlaku.
Antara berikut
dinyatakan langkah bagi memastikan permasalahan salah laku akan bekurangan dan
seterusnya menjadi sifar.
i. Memberikan kesedaran kepada murid-murid
melalui penerapan nilai-nilai murni dan ceramah-ceramah kesedaran daripada
pihak-pihak tertentu.
Menurut Novandri Hasan Basri
(2000), rentaan permasalahan anak-anak ini bertambah
signifikan apabila di bangku
sekolah. Kerap kali berlaku masalah disiplin dan juga lemah
dalam pelajaran di kalangan mereka.
Akibatnya mereka ini sering dihukum dan gagal dalam
peperiksaan yang seterusnya
akan menyebakan ibu bapa berasa malu, bertambah berang
ataupun terus tawar hati.
Sikap ini pula akan menyebabkan mereka tidak berminat untuk
mengawal atau memberi
perhatian terhadap hal elwal dan segala aktiviti anak-anak mereka.
Langkah ini sebagai satu usaha bagi membendung permasalahan ini daripada
berlarutan dan
mengangu pembelajaran murid. Selain itu, langkah ini dapat emotivasikan
diri murid agar
permasalahan ini boleh berkurangan.
adalah murid agar melaksanakan kesalahan secara
berlanjutan. Tanggungjawab seorang guru di dalam memdidik dan membentuk
peribadi
murid agar menjadi lebih baik. Tingkatkan keperahatinan bagi membantu
golongan murid
ini.
ii. Ibu bapa haruslah memberikan pelajaran agama yang
secukupnya kepada anak-anak mereka.
Menurut Feldman &
Weinberger (1994) menerangkan bahawa penampilan sikap negatif oleh
pelajar
hasil daripada keluarga yang bermasalah ini. Keluarga yang suka bertengkar,
sentiasa
mabuk,
main judi, kaki perempuan, suka berleter dan suka mengongkong anak-anak, jaga
tepi kain
orang, menunjuk-nunjuk dan mengamal sikap benci membenci akan menyebabkan
anak-anak
mereka bersikap negatif tanpa disedari oleh masyarakat.
Oleh yang demikian, ibubapa
haruslah memunyai teras kehidupan yang baik memastikan
rohani anak-anak mereka lebih terjamin.
Tanggungjawab mendidik anak bukan terletak di
atas bahu guru semata-mata kerana
tempoh pengajaran yang hanya 8 jam di sekolah dan
bilangan murid yang ramai tidak
dapat memastikan para guru menyediakan perkhidmatan
terbaik buat mereka.
iii. Pihak sekolah haruslah tegas dalam menangani
masalah ini dengan mengenakan denda yang sepatutnya agar menjadi teladan kepada
murid-murid.
Menurut Marzita Abdullah (2004),
sepanjang tahun 2002 sehingga 2004 sebanyak 5,807
pelajar diperiksa dalam operasi ponteng sekolah (Ops Sayang) yang
dijalankan oleh polis di
seluruh negara. Sebanyak 4,097 orang (71 peratus) pelajar lelaki
dan 1,710 pelajar
perempuan terlibat dalam pemeriksaan
sepanjang operasi berkenaan. Bagaimanapun,
daripada statistik tersebut, jumlah
pelajar perempuan yang diperiksa semasa operasi itu
adalah melebihi pelajar lelaki di Pulau Pinang.
Dalam kajian Prof. Madya Dr. Mahzan
Arshad menunjukkan kesibukan harian inilah
mengakibatkan banyak ibu bapa terpedaya
dan mengambil ringan terhadap tugas mengawas
anak terutama anak yang masih di bangku
sekolah. Pada mereka, sekolah sudah cukup bagi
mendisiplinkan pelajar dan menjaga anak
pada waktu siang. Sedangkan dalam hal ini, guru
hanya dapat mengawal pelajar ketika
waktu persekolahan sahaja. Di luar sekolah, tugas itu
amat sukar atau boleh jadi mustahil bagi
guru membuat pengawasan dan mengambil
tindakan.
iv. Pihak sekolah haruslah sentiasa mengadakan
perjumpaan dengan ibu bapa untuk membincangkan masalah murid-murid.
Perjumpaan bersama para ibubapa dan para guru sedkit sebanyak dapat
membantu mengatasi permasalahan kes salah laku. Jika permasalahan ini dikesan
lebih awal, sedikit sebanak usaha ini dapat dilaksanakan dengan lebih awal dan
dapat dibendung agar tidak cepat membiak.
iv. Pengawas-pengawas sekolah hendaklah memainkan
peranan dengan berkesan – mengawasi
tingkah laku, menasihati
dan melaporkan kepada guru disiplin / pihak sekolah berkenaan
masalah salah laku murid
2.3 Contoh Rancangan Mengajar
Contoh rancangan mengajar yang dirancang pada 2
Mac 2012 merupakan satu langkah pengajaran yang di rancang agar dapat membantu
di dalam membendung kes salah laku daripada merebak hingga suka di kawal.
Jumlah murid yang agak ramai dapat membantu permasalahan ini disampaikan dengan
lebih meluas.
Objektif pengajaran yang menekankan tingkah laku
mulia yang menerapkan nilai-nilai murni agar murid yang dilahirkan dapat
membesar dengan tingkah laku mulia. Selain itu, objektif pengajaran yang ingin
dilaksanakan dapat memberikan kebaikan kepada semua pihak terutamanya kepada
murid.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL TAHUN
5
Mata Pelajaran :
Pendidikan Moral
Kelas :
5 Bestari
Bil. Murid :
± 34 orang
Masa :
9.30 – 10.30 pagi (1 jam)
Tarikh :
2 Mac 2012
Hari :
Jumaat
Tema/ Bidang Pembelajaran : Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri
Unit :
1.8 Kejujuran
Tajuk :
1.8.1 Keikhlasan mengukuhkan perhubungan
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran
(P&P) murid dapat;
1. Membina semangat kejujuran dan keikhlasan
dalam diri sendiri
2. Mengukuhkan rasa jujur dalam setiap
perlakuan murid
3. Menyenaraikan setiap aktiviti yang
dilakukan memberikan rasa kejujuran dalam diri murid agar sentiasa bersifat
jujur dalam perlakuan.
4. bersikap ikhlas dalam mengukkan hubungan
5. berkewajipan dalam bercakap benar,
bersikap amanah dan ikhlas dalam setiap perlakuan.
Aktiviti P & P :
1. Penerangan guru.
2. Penceritaan murid
3. Perbincangan kumpulan.
4. Melengkapkan lembaran kerja.
Isi pelajaran :
1. Ciri-ciri murid yang baik.
2. Proses bercakap benar
3. Usaha diri sendiri di dalam membentuk
sifat jujur dan amanah.
Pengisian kurikulum : Kemahiran bernilai bertambah ;
1. Kecerdasan pelbagai : interpersonal,
visual ruang, verbal linguistik, kinestetik.
2. Strategi pengajaran : Perbincangan,
Simulasi.
3. Kemahiran generik :
·
Murid membanding bezakan
sifat-sifat diri apabila berhadapan dengan masyarakat.
Sumber P&P : Laptop, Pemancar LCD, Kad Manila & kertas sebak.
Pengetahuan sedia ada : Murid sudah mempelajari tentang sikap
amanah dan jujur semasa di tahun empat.
Penerapan nilai : Tolong-menolong, kerjasama, hormat-menghormati,
berani,
yakin dan
tidak memperkecilkan bakat seseorang
Unsur patriotisme :
1. Bersyukur kerana dilahirkan sebagai warga
Malaysia.
2. Berbangga dengan sifat semulajadi diri.
3. Berbangga dengan sifat masyarakat di Malaysia
Prosedur Pelaksanaan
|
Elemen Pengurusan Pembelajaran Bestari / Kemahiran Generik
|
Catatan (Penerapan Nilai Murni/ Nilai Alam Sekitar / Unsur Patriotisme /
Sumber P&P / Isi Pelajaran
|
Set induksi (5 minit)
1. Guru menayangkan satu tayangan video tentang sifat kejujuran seorang
kanak-kanak yang memulangkan dompet seorang tua apabila melihat ianya
terjatuh.
2. Guru bertanya kepada murid tentang nilai-nilai murni yang ditunjukkan
oleh kanak-kanak tersebut.
·
Apakah yang dilakukan oleh
kanak-kanak itu?
·
Kenapa?
3. Murid menjawab soalan guru.
4. Guru menerangkan kepada murid bahawa perlakuan tersebut berkenaan dengan
sifat jujur dan amanah.
5. Guru menyatakan topik pembelajaran pada hari ini iaitu “Kejujuran”.
|
Kecerdasan pelbagai :
Kinestatik, verbal linguistik
Kemahiran belajar
|
Nilai : hormat-menghormati, mengikut
arahan.
BBM :
Laptop, Pemancar LCD, Tayangan Video
Isi pelajaran :
Nilai-nilai murni.
|
Langkah 1 (15 minit)
1. Guru bertanya kepada murid sama ada mereka pernah mendengar tentang
sifat-sifat jujur yang berlaku disekitar mereka.
Soalan
guru:
·
Siapa yang tahu tentang
maksud kejujuran?
·
Apa tujuan kita bersikap
jujur?
·
Berikan beberapa contoh
perilaku jujur yang anda pernah lihat atau alami.
2. Guru menerangkan kepada murid mengapa sifat jujur perlu ada di dalam diri
setiap murid.
3. Seterusnya, murid ditayangkan beberapa contoh gambar yang berkaitan
dengan sifat jujur.
4. Guru mencungkil pengetahuan murid mengenai perlakuan jujur dengan
menanyakan perlakuan tersebut
5. Satu simulasi mengenai proses sifat jujur seperti yang d itunjukkan di
dalam gambar diadakan.
6. Guru dan murid berbincang tentang proses perlakuan tersebut dan langkah yang perlu di ambil setelah
tamat simulasi.
|
Kecerdasan pelbagai :
Verbal linguistik, kinestetik, Visual
spatial, Inter
|
Nilai : hormat-menghormati, mendengar
arahan.
BBM : Kad peranan, kertas makluman,
Kotak undian.
Isi pelajaran : Simulasi proses pilihan raya.
|
Langkah 2 (20 minit)
1. Guru bertanya kepada kelas siapakah yang pernah melakukan perkara
sedemikian di dalam kehidupan mereka.
2. Guru bertanyakan kepada kelas mengapakah mereka melakukan perkara
tersebut?
Jawapan
murid:
·
Sifat Amanah
·
Tidak baik mengambil barang
orang lain
·
Amanah
·
Berdisiplin
3. Guru dan murid berbincang tentang perkara – perkara yang perlu dilakukan
di dalam situasi berbeza.
4. Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan yang diwakili:
·
Kump. 1 : Situasi 1
Terjumpa buku
perpustakaan rakan yang tertinggal di kelas.
·
Kump. 2 : Situasi 2
Melihat wang di dalam
dompet bapa terbiar di atas meja dan dimain oleh adik.
·
Kump. 3 : Situasi 3
Terjumpa wang kertas
di atas lantai kantin
·
Kump. 4 : Situasi 4
Melihat seorang tua
tua terjatuh dan berdarah di ragut.
Lewat
datang ke sekolah
5. Setiap kumpulan akan dilantik seorang ketua yang berperanan memastikan
setiap ahli berkerjasama.
6. Guru mengedarkan kertas sebak dan pen marker kepada setiap kumpulan.
7. Murid di dalam kumpulan menyenaraikan ciri-ciri seorang murid perlu
lakukan di atas setiap situasi san tindakan mereka.
8. Setelah siap, setiap kumpulan akan membentangkan hasil kerja mereka di
hadapan kelas.
9. Semasa kumpulan lain membuat perbentangan, murid-murid akan membuat
catatan pada kertas yang disediakan guru.
10. Guru mengulas
perbentangan yang dibuat oleh setiap kumpulan.
|
Kecerdasan pelbagai :
Verbal linguistik
Kinestetik
|
Nilai : mengikut arahan, tidak
mengganggu murid yang lain, bekerjasama dalam kumpulan.
BBM : Kertas sebak, pen marker.
Isi pelajaran :
· Menyatakan ciri-ciri seorang murid yang baik.
· Menyenalpasti dan menyenaraikan tindakan yang
harus dilakukan jika perlu.
|
Langkah 3 (15 minit)
1. Guru menerangkan kepada murid tentang mengapa pentingnya kejujuran.
2. Guru menerangkan semula kepentingan kejujuran pada setiap lembaran kertas
sebak.
3. Guru bersoal jawab dengan murid tentang sifat kejujuran di dalam diri
murid dan meminta murid menyenaraikan sifat dan perlakuan murid berdasarkan
sifat jujur.
4. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid mengenai usaha kerajaan
dalam memajukan rakyat.
5. Setelah siap, guru dan murid berbincang tentang jawapan yang betul.
|
Kecerdasan pelbagai:
verbal linguistik
|
Nilai : mendengar arahan, kerjasama
dalam kumpulan.
BBM: Laptop, Pemancar LCD, gambar
prasarana, lembaran kerja.
Isi Pelajaran :
Langkah untuk memastikan sifat kejujuran
timbul dalam diri murid.
|
Penutup (5 minit)
1. Guru membuat rumusan tentang topik yang diajar pada hari ini.
2. Guru memilih murid secara rawak untuk menguji kefahaman murid tentang
topik yang telah diajar.
|
Kemahiran belajar:
Pengukuhan
|
Isi Pelajaran:
- Merumus hasil pembelajaran.
Patriotisme:
- Menyayangi dan mencintai diri sendiri.
|
Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran:
Diakhir sesi pengajaran dan pembelajaran, penulis
mendapati :
- Murid mempunyai sifat kejujuran di dalam diri walaupun sedikit di atas penerangan murid mengenai sifat jujur mereka melalui sesi bercerita ringkas.
- Penglibatan murid di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran aktif dan mengikt arahan guru sepenuhnya.
- Hampir 99 % murid dapat menguasai kemahiran dengan lebih baik.
Kekuatan
Beberapa kekuatan juga dapat dilihat melalui hasil pengajaran yang
dilaksanakan terhadap topik ini. Berikut dinyatakan beberapa kekuatan,
antaranya ialah:
- Murid mengambil bahagian secara aktif di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
- Pemupukkan semangat secara berkerjasama dan saling menghormati dapat dilihat dengan jelas berlaku di dalam aktiviti kerja kumpulan.
- Hasil pembelajaran yang dihasilkan dapat membantu potensi diri murid di dalam perkembangan sahsiah dan moral kendiri murid.
- Sifat jujur yang terselindung di dalam diri dapat dikeluarkan dan dikenalpasti akibat sesi penceritaan dan simulasi.
- Murid dapat mempraktikan amalan nilai murni di dalam kehidupan sebenar.
Kelemahan
Kelemahan di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ini dapat
dikenalpasti. Berikut dinyatakan kelemahan-kelemahan tersebut:
- Masa terhad untuk aktiviti berkumpulan.
- Sebilangan murid yang kurang menonjolkan diri terutama sewaktu perbentangan secara berkumpulan.
- Lembaran kerja yang diberikan tidak dapat disiapkan pada masa ditetapkan.
- Kurang interaksi dengan beberapa ahli dengan ketua kerana bilangan yang agak ramai.
Cadangan Penambahbaikkan
Setelah melihat semula kepada rancangan pengajaran yang telah dirancang
dan dilaksanaka, penulis berpendapat bahawa setiap langkah pengajaran harus
diperhalusi dengan lebih mendalam. Sebagai kerja kumpulan contohnya, masa yang
dieruntukkan agak terhad, ini menyebabkan murid memunyai kekangan masa dan
tidak dapat menyatakan idea yang lebih kreatif.
Selain itu, faktor ini juga mengakibatkan murid berasa terkocoh-kocoh
sehinggakan merasa tidak bersedia terutamanya apabila melaksanakan
perbentangan. Ini jelas di lihat apabila murid merasa takut dan menyerahkan
secara bulat kepada ketua kumpulan untuk membuat pembentangan.
PENUTUP
Mengikut kajian
dan penyelidikan pakar-pakar sosiologi, masalah yang kerap kali menghantui para
remaja sekolah ialah yang berhubungan dengan masalah emosi dan kebebasan. Hal
ini akhirnya menjadi punca-punca besar kepada masalah pelanggaran disiplin
sekolah. Kita sudah maklum bahawa isu pelanggaran disiplin merupakan isu hangat
di seluruh negara sehingga pihak Kementerian Pelajaran telah menubuhkan
beberapa jawatankuasa mengatasi masalah disiplin di peringkat kebangsaan.
Perkara ini kelihatan begitu serius kerana sokongan data-data yang diperolehi
dan kejadian-kejadian yang berlaku jelas menunjukkan prestasi disiplin yang
jauh berada pada tahap kritikal.
Kita berpendapat bahawa masalah pelanggaran disiplin dan kebebasan sosial dalam kalangan remaja sekolah berpunca daripada banyak perkara. Kita bukan terlepas pandang. Malah, saban ketika kita menangani punca-punca tersebut. walau bagaimanapun, keadaannya masih tidak terkawal dan menunjukkan prestasi yang amat membimbangkan. Punca-punca yang berkaitan dengan pendidikan agama sering menjadi hujah kuat sesetengah pihak, manakala ramai juga berpendapat bahawa peranan dan fungsi sebenar ibu bapa telah menyimpang jauh. Tidak kurang pula yang terus seperti biasa menyalahkan golongan pendidik yang merupakan golongan paling dekat dengan pelajar selain ibu bapa. Mereka masih mempersoalkan kerja buat pendidik di sekolah sehingga sanggup mencabar kewibawaan para guru dalam mengendali dan menyelenggarakan pembentukan sahsiah peribadi para pelajar di sekolah.
Walau apapun alasan dan hujah yang kita utarakan, masalah pelanggaran disiplin tetap berlaku dengan arah yang tidak terkawal. Daripada kita menghabiskan masa mencari alasan dan punca, adalah lebih baik kita duduk semeja berbincang, bermuafakat, memerah idea dan minda, mencari kesepaduan fikiran dan kesepakatan dalam tindakan baik di peringkat mana sekalipun kita berada, untuk sekurang-kurangnya mengurangkan gejala disiplin dalam kalangan pelajar. Tidak rugi kita meluang masa dan memerah sedikit idea untuk laman ini jika hasilnya nanti dapat kita manfaat untuk para pelajar kita.
Untuk kali ini, dikira kita perhalusi punca besar yang berkaitan dengan fungsi dan peranan ibu bapa sebagai 'pendidik awal'. Ibu bapa memainkan peranan yang besar mempengaruhi proses awal pembinaan dan pembentukan sahsiah keperibadian anak-anak. pakar-pakar psikologi menyatakan bahawa tahap awal pembentukan manusia akan mempengaruhi proses pembentukan mereka pada tahap-tahap berikutnya. Oleh hal yang demikian, apa yang berlaku dalam tahap awal ini memainkan peranan yang besar dalam proses penjanaan ciri-ciri keperibadian mulia kelak.
Kita berpendapat bahawa masalah pelanggaran disiplin dan kebebasan sosial dalam kalangan remaja sekolah berpunca daripada banyak perkara. Kita bukan terlepas pandang. Malah, saban ketika kita menangani punca-punca tersebut. walau bagaimanapun, keadaannya masih tidak terkawal dan menunjukkan prestasi yang amat membimbangkan. Punca-punca yang berkaitan dengan pendidikan agama sering menjadi hujah kuat sesetengah pihak, manakala ramai juga berpendapat bahawa peranan dan fungsi sebenar ibu bapa telah menyimpang jauh. Tidak kurang pula yang terus seperti biasa menyalahkan golongan pendidik yang merupakan golongan paling dekat dengan pelajar selain ibu bapa. Mereka masih mempersoalkan kerja buat pendidik di sekolah sehingga sanggup mencabar kewibawaan para guru dalam mengendali dan menyelenggarakan pembentukan sahsiah peribadi para pelajar di sekolah.
Walau apapun alasan dan hujah yang kita utarakan, masalah pelanggaran disiplin tetap berlaku dengan arah yang tidak terkawal. Daripada kita menghabiskan masa mencari alasan dan punca, adalah lebih baik kita duduk semeja berbincang, bermuafakat, memerah idea dan minda, mencari kesepaduan fikiran dan kesepakatan dalam tindakan baik di peringkat mana sekalipun kita berada, untuk sekurang-kurangnya mengurangkan gejala disiplin dalam kalangan pelajar. Tidak rugi kita meluang masa dan memerah sedikit idea untuk laman ini jika hasilnya nanti dapat kita manfaat untuk para pelajar kita.
Untuk kali ini, dikira kita perhalusi punca besar yang berkaitan dengan fungsi dan peranan ibu bapa sebagai 'pendidik awal'. Ibu bapa memainkan peranan yang besar mempengaruhi proses awal pembinaan dan pembentukan sahsiah keperibadian anak-anak. pakar-pakar psikologi menyatakan bahawa tahap awal pembentukan manusia akan mempengaruhi proses pembentukan mereka pada tahap-tahap berikutnya. Oleh hal yang demikian, apa yang berlaku dalam tahap awal ini memainkan peranan yang besar dalam proses penjanaan ciri-ciri keperibadian mulia kelak.
No comments:
Post a Comment